JONGE CONSUMENTEN

DE JONGE CONSUMENTEN
Jongeren zien veel reclame op social media en televisie en laten zich vrij snel beïnvloeden door hun leeftijdsgenoten. Daarom proberen bedrijven op deze jongerenmarkt in te springen. Maar hoe gedraagt de jonge consument zich?
INFORMATIE
- Kinderen en jongeren zijn gevoelig voor reclame
- Jongeren zijn vaak merkgevoelig
- Jongeren letten meer op design
- Jongeren oriënteren zich online
GEDRAG
- Beleefdheid versus onbeleefdheid
- Ouders hebben een voorbeeldfunctie
- Jongeren zijn kritisch –ze kennen het product al voordat ze in de winkel komen
- Jongeren hebben over het algemeen veel geld te besteden
- Jongeren komen ook vaak in groepen winkelen
- Ze zijn zelfverzekerd en weten wat ze willen
- Ze willen serieus genomen worden als consument
- Jongeren hebben vaak meer verstand van technologische nieuwtjes dan ouderen
- De kloof tussen ‘oud’ en ‘jong’ neemt af
- De relatie tussen ouders en kinderen wordt steeds gelijkwaardiger
- Jongeren zijn gewend aan inspraak op school en werk
COMMUNICATIETIPS
- Besef dat jongeren anders in elkaar zitten, hun hersens zijn nog volop in ontwikkeling
- Jongeren hebben nog niet allemaal zelfbeheersing geleerd
- Treed op tegen storend of irritant gedrag – niet tegen de persoon
- Maak binnen je bedrijf duidelijke regels en hou je eraan
- Leg beslissingen uit
- Moedig goed gedrag aan
- Gebruik de ‘ik’-vorm als je kritiek hebt op een jongere
- Een gezagsverhouding binnen het bedrijf is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger, natuurlijk overwicht is essentieel
- Weet wat je wilt als leidinggevende
- Wees geïnteresseerd in de jongeren als consument
BIJ OVERLAST
- Bij groepen jongeren die binnen je zaak overlast bezorgen:
- Probeer eerst het gedrag te corrigeren
- Stel duidelijke regels
- Verzoek de jongeren om het pand te verlaten
- Schakel bij voortdurende overlast de politie in
- Doe aangifte bij vernielingen of intimidatie