MOTIVATIE

WAT IS MOTIVATIE
Motivatie is datgene wat een persoon tot bepaald gedrag drijft. Motivatie heeft invloed op de initiatie, richting, intensiteit en volharding van het menselijk gedrag. Motivatie ontstaat uit een samenspel tussen de biologische en cultuurafhankelijke eigenschappen van een individu en de omgeving van dat individu.
SOORTEN MOTIVATIE
INTRINSIEKE MOTIVATIE
- Een jongere werkt voor het plezier en voldoening
- Een jongere wordt vanuit de eigen persoonlijkheid gemotiveerd
GEÏDENTIFICEERDE MOTIVATIE
- De jongeren vinden school zelf belangrijk
- Externe motivatie wordt eigen motivatie
EXTERNE MOTIVATIE
- De jongere beseft dat er van hem verwacht wordt dat hij gemotiveerd is
- De jongere ziet een beloning voor de motivatie
- De jongere probeert negatieve gevolgen te vermijden
- De jongere wordt gemotiveerd door externe factoren
AMOTIVATIE
- De jongere heeft geen besef van nut of doel van onderwijs
- De jongere ziet de relatie tussen motivatie en opbrengst niet
- Een beloning wordt niet herkend als zodanig
- Te hoge externe eisen werken amotivatie in de hand
- De jongere heeft geen toekomstbesef
- Amotivatie leidt tot een gedemotiveerde jongere
DE WERKING VAN MOTIVATIE
- Behoefte
- Wens of doel
- Verwachting
- Prikkel
- Actie
- Effect
EEN GEMOTIVEERDE JONGERE
- Straalt energie uit en is ontspannen
- Komt met ideeën en creatieve oplossingen
- Gaat open in discussie
- Zoekt zelf mogelijkheden om een taak uit te voeren
- Werkt doelgericht en gemotiveerd
- Is weinig ziek of absent
- Produceert meer dan gemiddeld en doet dat op tijd
EEN GEDOMOTIVEERDE JONGERE
- Straalt lusteloosheid uit
- Straalt gespannenheid uit
- Gaat veel in discussie op een negatieve manier
- Twijfelt aan het nut van alles
- Klaagt over van alles en nog wat
- Is veel afgeleid
- Maakt met opzet fouten
- Is veel absent
DEMOTIVERENDE FACTOREN
- Te hoge eisen
- Overprikkeling
- Hekel aan school
- De jongere heeft geen toekomstbesef
- De jongere weet niet wat hij/zij wil
N.B. Veel volwassenen beseffen niet dat jongeren pas rond de leeftijd van 12 jaar abstracte begrippen leren begrijpen. Het begrip ‘toekomst’ heeft voor hen weinig inhoud. Daarom is het ook moeilijk om doelen te stellen en hiervoor gemotiveerd te zijn. Uiteraard geldt dit niet voor alle jongeren.
DEMOTIVATIE EN WERKHOUDINGGEDRAG
Wij adviseren u om hiervoor bij het thema WERKHOUDING te kijken
OUDERS EN VERZORGERS
In belang van het welzijn van het kind is het als ouders/verzorgers belangrijk om de juiste informatie te hebben. Het is in het belang van het kind om school, begeleiding of een vereniging/club op deze website attent te maken.
ONDERWIJS
Specifieke informatie voor het onderwijs en groepsbegeleiders voor het functioneren van het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
Klik op de linker button voor algemene informatie, omgaan met het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.