ADHD

WAT IS ADHD
De letters ADHD staan voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands noemen we ADHD officieel 'een aandachtstekortstoornis met of zonder hyperactiviteit'.
Belangrijk: hun hersenen werken anders dan bij ‘normale’ kinderen.
DRIE TYPES
- Het niet oplettende type (ADD) – ernstige aandachtsproblemen
- Het hyperactieve type – ernstige impulsiviteit en hyperactiviteit
- Het gemengde type – aandacht/impulsief/vaker samen met agressief en delinquent gedrag
VAAK NAAST ADHD
- Moeite met taalontwikkeling
- Vertraagde motorische ontwikkeling
- Een laag geboortegewicht
KENMERKEN VERSTOORDE PRIKKELWERKING
- Het lijkt alsof het kind op een te hoog toerental staat afgesteld
- Kinderen kunnen hun aandacht niet lang genoeg richten op dingen die voor hen belangrijk zijn – ze worden door alles afgeleid
- Ze willen in principe wel
- Motivatie is er wel – maar ze kunnen het niet opbrengen
- Ze zijn hyperactief
- Constant in beweging – opgewonden
- Kunnen niet stil zitten
- Grote innerlijke onrust
- Ze horen alle geluiden
- Kunnen moeilijk op hun beurt wachten
- Luisteren niet naar wat anderen zeggen – vallen in de rede
- Impulsief – doen voor denken – geen remfunctie – zien geen gevaar
- Agressief of opstandig gedrag
- Moeilijk: plannen – emoties reguleren – afleiding reguleren
- Reageren anders op beloning en straf
- Raken veel kwijt of verliezen vaak dingen
- Kunnen niet doelgericht werken – chaoot
- Als hyperactiviteit ontbreekt spreekt men van ADD (zie aldaar)
AANLEG EN OMGEVING
- ADHD heeft te maken met anders functionerende hersenen
- De basis van ADHD is neurologisch
- Grote erfelijke factor (80%)
- Omgeving speelt een belangrijke rol
- ADHD is neurobiologische stoornis in de hersenen op het niveau van zenuwverbindingen
- Omgevingsfactoren:
- Ingrijpende gebeurtenissen
- Voeding – kleur/geur/smaakstoffen
- Blootstelling aan gifstoffen en straling
- Ziekte of ongeval tijdens de zwangerschap, rond de geboorte of daarna
N.B.: omgevingsfactoren veroorzaken geen ADHD, maar beïnvloeden het wel!
N.B. kinderen met ADHD zijn niet te vergelijken met ‘gewoon’ drukke kinderen, die te druk zijn door de opvoedingssituatie, waarin het kind te weinig sturing en leiding krijgt en er te weinig grenzen gesteld worden. Hierdoor ontstaat drammerig en tiranniek gedrag van het kind.
VERWARREND: NIET ALTIJD AFGELEID
- Ze kunnen zich goed concentreren op bijv.
- Spannende films
- Computerspelletjes
- Alles dat hen interesseert met een sterke prikkel
- Ze kunnen wel ‘hyperfocussen’
AANDACHTSPROBLEMEN
- Geen aandacht voor details
- Korte concentratieboog
- Lijkt niet te luisteren
- Volgt aanwijzingen moeilijk op
- Moeite met verplichtingen nakomen
- Vermijdt inspannende taken
- Raakt dingen kwijt
- Gemakkelijk afgeleid
- Vergeetachtig
HYPERACTIVITEIT
- Onrustig
- Rennen – klimmen
- Vaak in de war of doorgedraaid
- Praat aan één stuk door
IMPULSIEF
- Ze geven antwoord voordat ze de vraag goed gehoord hebben
- ze beginnen aan de taak voor goed gelezen te hebben
- ze staan zomaar op van hun stoel
- ze lopen zomaar door het lokaal
- ze vinden het moeilijk om op hun beurt te wachten
- ze denken niet na over de gevolgen
- het ontbreekt hen aan innerlijke controle
- lage frustratietolerantie – ze kunnen minder hebben
IK EN ADHD
Ik ben altijd heel druk. Met alles! Vogelskeletten, schelpen, stenen, plaatsjes, postzegels, braakballen, eieren, visjes, salamanders, sleutels en alle plaatjes. Ik zie alles waar anderen niets zien. Ik ken alle katten om de school en geef de merels een naam. Ik vergeet mijn boek en huiswerk en kom altijd te laat omdat er zoveel moois is onderweg.
OUDERS & VERZORGERS
In het belang van het welzijn van het kind is het als ouder/verzorger belangrijk om de juiste informatie te hebben. Het is in het belang van het kind om school, begeleiding of een vereniging/club op deze website attent te maken.
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
ONDERWIJS
Specifieke informatie voor het onderwijs en groepsbegeleiders voor het functioneren van het kind/de leerling in groeps- en klassenverband.
Klik op de linker button voor algemene informatie, omgaan met het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
- THEMA
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ARMOEDE
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMUTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD-DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD - CD
- OPSTANDIG
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE