SYNDROOM VAN ASPERGER
WAT IS ASPERGER
Het syndroom van Asperger hoort bij de aandoeningen in het Autisme Spectrum
INFORMATIE OVER HET SYNDROOM VAN ASPERGER
- Ongeveer 190.000 Nederlanders hebben een vorm van autisme
- Ze hebben moeite bij sociale contacten
- Ze kunnen zich moeilijk inleven in anderen
- Ze vermijden oogcontact
- Ze hebben moeite met sociale regels
- Ze sluiten zich vaak af van de buitenwereld
- Ze hebben moeite met non-verbale communicatie
- Ze hebben een beperkte, maar intense interesse in een paar dingen
- Ze herhalen eindeloos gebaren, handelingen, naar dezelfde muziek luisteren
- Ze neigen naar veel praten
- Ze hebben een grote fantasie
- Ze hebben behoefte aan vriendschappen en relaties
- Ze zijn motorisch onhandig
- Ze hebben een normale of hoog normale intelligentie
IK EN ASPERGER
“Ik ben raar, ik ben nieuw, ik vraag me af of jij dat ook zo voelt. Ik hoor stemmen in de lucht, jij hoort ze niet en dat is niet eerlijk. Ik wil me niet zo voelen.
Ik ben raar, ik ben nieuw, ik stel me voor dat jij ook zo bent. Ik voel me alsof ik een alien ben en maak me zorgen wat anderen van mij denken. Ik huil wanneer anderen lachen, het doet me ineen kruipen.
Ik ben raar, ik ben nieuw, en ik weet dat jij dat ook bent… Ik probeer er bij te horen. En hoop dat ik dat ooit doe. Ik ben raar, ik ben nieuw.”
OUDERS EN VERZORGERS
- Het syndroom van Asperger is niet standaard gelijk
- Ieder kind vertoont andere symptomen
- Een kind met Asperger kan uren bezig zijn met één activiteit
- Een kind met Asperger klinkt als een kleine professor, erg formeel, gefixeerd op één onderwerp.
- Ze begrijpen geen lichaamstaal en zijn erg welbespraakt
- Ze hebben grote behoefte aan structuur en routine
- Ze raken emotioneel als er plotselinge veranderingen zijn
- Ze hebben een groot gebrek aan empathie
- Ze begrijpen geen subtiele hints, intonatie, sarcasme of grapjes
- Ze vermijden oogcontact of, tegenovergesteld, gaan staren
- Ze zijn heel snel overprikkeld door geluiden, sterk licht, textuur of stoffen
In belang van het welzijn van het kind is het als ouders/verzorgers belangrijk om de juiste informatie te hebben. Het is in het belang van het kind om school, begeleiding of een vereniging/club op deze website attent te maken.
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
ONDERWIJS
Specifieke informatie voor het onderwijs en groepsbegeleiders voor het functioneren van het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
Klik op de linker button voor algemene informatie, omgaan met het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
- THEMA
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ARMOEDE
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMUTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD-DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD - CD
- OPSTANDIG
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE