KOPIEERGEDRAG

WAT IS KOPIEERGEDRAG
We leren door na te doen, er is (nog) geen identificatie met een eigen persoonlijkheid. Jongeren zijn gewend gedrag te kopiëren, men is in ontwikkeling naar een eigen identiteit. Kopieergedrag is het sterkste tot een leeftijd van ca. 13-14 jaar.
WAAROM KOPIËREN?
- Kenmerken creëren van de ‘eigen’ groep
- Bevestiging dat je bij elkaar hoort
- Individuele identiteit valt samen met groepsidentiteit
- Het verstrekt status en aanzien binnen de groep
- Gebrek aan eigen identificatie
- Niet buiten de groep willen vallen – niet anders willen zijn
- Gebrek aan zelfvertrouwen
- Veel mensen willen niet zichtbaar zijn, niet opvallen
WAT WORDT GEKOPIEERD?
- Gedrag
- Kapsel
- Kledingstijl/modetrends
- Taalgebruik
- Muziekstijl
- Voedingspatronen
- Manieren
- Waarden en normen
- Koopgedrag
- Positief en negatief gedrag
- Destructieve gewoonten – denk aan anorexia en suïcide
WIE WORDEN GEKOPIEERD?
- Ouders
- Familie
- Sociale omgeving
- Vrienden
- Mensen uit de media
- Idolen
- Leraren
- Artiesten
- Influencers – vloggers op YouTube
OUDERS EN VERZORGERS
TIPS VOOR OUDERS
- Het gedrag van ouders wordt tot de tienertijd gekopieerd
- Zelfvertrouwen wordt door ouders meegegeven
- Ouders geven een positief of negatief voorbeeld
- Ouders zijn met de opvoeding een bepalende factor voor bijvoorbeeld: eetgedrag – drankgebruik – drugsgebruik – goede manieren – taalgebruik, enzovoort
- Pubers zetten zich in de tienertijd vaak af tegen ouders, de vorming moet dan al plaats gevonden hebben.
- Ouders kunnen kinderen al jong voorlichten en daarmee een duidelijke boodschap meegeven
- Regels stellen, oplettend zijn en op tijd ingrijpen bij negatief kopieergedrag is essentieel
- Mijd het gesprek niet bij een vermoeden van schadelijk kopieergedrag
- Goedpraten van negatief kopieergedrag is funest
- Leer kinderen een eigen identiteit te vormen
- Let op met wie uw kind chat, welke filmpjes het bekijkt op YouTube enz.
- Let op welke influencers invloed hebben op uw kind
In belang van het welzijn van het kind is het als ouders/verzorgers belangrijk om de juiste informatie te hebben. Het is in het belang van het kind om school, begeleiding of een vereniging/club op deze website attent te maken.
ONDERWIJS
Specifieke informatie voor het onderwijs en groepsbegeleiders voor het functioneren van het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
Klik op de linker button voor algemene informatie, omgaan met het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
- THEMA
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ARMOEDE
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMUTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD-DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD - CD
- OPSTANDIG
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE