DYSLEXIE

WAT IS DYSLEXIE
Dyslexie wordt ook woordblindheid genoemd, het is moeite met taal, lezen, spellen en schrijven. Dyslexie heeft niets met intelligentie te maken, het is een leerprobleem.
INFORMATIE OVER DYSLEXIE
MOGELIJKE OORZAKEN
- De rechterhersenhelft is beter ontwikkeld dan de linker
- Informatieverwerking in de hersenen verloopt niet goed
- Verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en analyse
- Erfelijke aanleg verhogende factor
WEETJE
4% van de mensen heeft dyslexie, waarbij drie keer zoveel jongens als meisjes dyslexie hebben
KENMERKEN
- Moeite met taal op gebied van lezen, spellen en schrijven
- Lezen wordt vermeden
- Leert sneller door zien en ervaren
- Snelle denkers met creatieve oplossingen en ideeën
- Er zijn geen oogafwijkingen
- Ze observeren scherp – leren door horen
- Verplaatsen zinsdelen, woorden of lettergrepen
- Moeite met schrijven, overschrijven
- Ongebruikelijke pengreep
- Goed in rekenen – wiskunde
- Uitstekend lange termijngeheugen
GEDRAG
- Faalangstig
- Buikpijn en hoofdpijn
- Weerstand tegen school
- Opstandigheid
- Brutaliteit
- Clown
IK EN DYSLEXIE
Leetrts op een gtroe hoop. Trejwil het lseaebar meot zjin. Ik kan er nkis van mkaen. Net of er met het beok is gsehcud. Lertets ik zie ze ehct wel. Maar de woroedn zeok ik en tcoh scrihjf ik zlef. Ik scrhjif lagnazam de lteters op. Leertts in mjin hofod, ze kmeon op paiper, maar dihtecn vlat neit mee voor imaned die dslyeixe hfeet.
OUDERS EN VERZORGERS
- Lees veel en vaak voor – vergroting woordenschat en leesbegrip
- Lees ook voor uit de krant en/of schoolboeken
- Hou de vinger aan de pols op school
- Hoe is de begeleiding
- Hoe wordt voortgang gecontroleerd
- Wat kun je als ouder zelf doen
- Stimuleer het kind waar het in goied in is
- Wordt medestander en niet tegenstander
- Vraag om dyslexie coaching
- Vraag om dyslexiepas
In belang van het welzijn van het kind is het als ouders/verzorgers belangrijk om de juiste informatie te hebben. Het is in het belang van het kind om school, begeleiding of een vereniging/club op deze website attent te maken.
Klik op de rechter button voor meer informatie van de landelijke belangenorganisatie.
ONDERWIJS
Specifieke informatie voor het onderwijs en groepsbegeleiders voor het functioneren van het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
Klik op de linker button voor algemene informatie, omgaan met het kind/de leerling en tips en tricks in groepsverband.
- THEMA
- ADD
- ADHD
- AGRESSIVITEIT
- ALCOHOL
- ANGST STOORNISSEN
- ANOREXIA NERVOSA
- ARMOEDE
- ASTMA
- AUTISME
- AUTOMUTILATIE
- BEELDDENKEN
- BEPERKING
- BINGE EATING DYSORDER
- BORDERLINE
- BURN-OUT
- CULTUUR
- DCD-DYSPRAXIE
- DEPRESSIVITEIT
- DRUGS
- DYSCALCULIE
- DYSLEXIE
- EENZAAMHEID
- EPILEPSIE
- FAALANGST
- GEWELD
- GILLES DE LA TOURETTE
- HECHTINGSSTOORNISSEN
- HEMIPLEGIE
- HOOGBEGAAFDHEID
- HOOGSENSITIEF-HSP
- KOPIEERGEDRAG
- LHBT
- MCDD
- MOBIEL & SOCIAL MEDIA
- NARCISME
- NLD
- OBESITAS
- ODD - CD
- OPSTANDIG
- OVERPRIKKELING
- PDD-NOS
- PESTEN
- PLOFKLAS
- PSYCHISCH
- PTTS
- PUBEREN
- QUEENBEES
- SCHEIDING
- SCHIZOFRENIE
- SEKSUEEL
- SLECHTHORENDHEID
- SLECHTZIENDHEID
- SPIJBELEN & VERZUIM
- STALKING
- STOTTEREN
- STRESS
- SUïCIDAAL
- SYNDROOM VAN ASPERGER
- VERKEER
- VERLIES & VERDRIET
- VERMISSING
- VERSLAVINGEN
- VERWENDE KIND SYNDROOM
- WERKHOUDING
- ZIEKTE IN FAMILIE